Najlepsi pracownicy to w większości ci z polecenia. Niestety ich ilość jest ograniczona. Problem rośnie też ze specjalizacją – jak zweryfikować kompetencje konsultanta, którym jest nasz znajomy i go polecić, skoro sami dokładnie nie wiemy, czym się zajmuje? Z pomocą przychodzą sieci społecznościowe pozwalające rozszerzyć nasz komunikat o znajomych naszych znajomych i dotrzeć do odpowiednich ludzi. Mają jednak jedną zasadniczą wadę.
Wszyscy kłamią?
Facebook czy LinkedIn to okno na świat z określonym filtrem. Widzimy tam zazwyczaj tylko efekt – sukces pod postacią szczytu góry lodowej, której reszta skryta jest pod wodą. Porównanie można też rozumieć w ten sposób, że perfekcyjnie wykreowany wizerunek nigdy w 100% nie oddaje rzeczywistości.
Podobnie jest z osiągnięciami zawodowymi. Widzimy tylko umiejętności i projekty zakończone z sukcesem. Co z porażkami? Co z rzeczywistą oceną tych umiejętności? Oceny w społeczności LinkedIn są ładne, ale czy odzwierciedlają ich rzeczywistą wartość, skoro każdy może je ocenić? Przypominają trochę medale generałów z Korei Północnej.
Testy, testy, testy
Kompetencje możemy sprawdzić podczas rozmowy kwalifikacyjnej i późniejszych testów. Te są coraz wymyślniejsze, a rekruterzy przechodzą samych siebie. Potrafią zapytać, ilu balonów potrzeba, aby wypełnić pokój, a zadaniem nie jest odpowiedź, tylko zadanie właściwego pytania. Trudno mi ocenić efekty. Na pewno jedne działają lepiej, inne gorzej. Wiem jednak jedno – dzisiaj firmy potrzebują projektów „na wczoraj” i ludzi, którzy je wykonają. Z tego powodu mało kto ma czas na długotrwałe sprawdzanie kompetencji. Co więc ma zrobić, jeśli chce zweryfikować kompetencje konsultanta?
Jak zweryfikować kompetencje konsultanta?
Najlepiej zostawić to nam. Mamy w swoich zasobach konsultantów, których samodzielne weryfikujemy na podstawie poleceń i zakończonych projektów. Twoja firma nie musi już na to poświęcać czasu. Zapytasz, czym to się różni od LinkedIn? Wspólnotą interesu – nam zależy, aby kandydaci byli dobrze przygotowani i dlatego wspieramy ich rozwój. Czerpiemy profity wspólnie, więc nie możemy sobie pozwolić na polecanie niewłaściwych ludzi.
Najnowsze komentarze